"Nu-mi spune cat esti de educat, spune-mi cat ai calatorit". Mohammed
Valeriu Penisoara - Poporul roman - opere complete (versuri : Adrian Paunescu, muzica : Valeriu Penisoara)

Asculta mai multe audio folk

sâmbătă, 19 septembrie 2009

100 de ani de transport public oferit de STB-ITB-RATB


100 de ani de transport public oferit de STB-ITB-RATB
http://picasaweb.google.com/cristinadumitru1977/SarbatorireaA100DeAniRATB#
Regia Autonoma de Transport Bucuresti implineste anul acesta 100 de ani de la infiintare, 1909 fiind anul care consemneaza actul oficial de nastere al transportului public bucurestean prin constituirea "Societatii comunale de tramvaiuri Bucuresti - STB". Pentru a marca acest eveniment, RATB a organizat in zilele de 18 si 19 septembrie 2009 o serie de manifestari care sa sublinieze rolul si importanta transportului public de suprafata in dezvoltarea Capitalei.

Incepand cu ora 11.00, pe 19 septembrie 2009, a avut loc o parada a tramvaielor intitulata "CARAVANA TIMPULUI": tramvaie cu cai, urmate de alte modele de tramvai care au circulat in Bucuresti de-a lungul timpului, parada fiind incheiata de cel mai nou model de tramvai, BUCUR LF, produs la RATB-URAC. Traseul acestei caravane a fost urmatorul: Depoul Victoria, Bd. Iancu de Hunedoara, Sos. Stefan cel Mare, Bucur Obor, Calea Mosilor, Piata Sf. Gheorghe.

Noi am fost dimineata la Depoul Victoria, pentru cateva fotografii. Am mers apoi cu metroul pana la Obor, de unde am urmat tramvaiele (pe jos, in tramvai sau pe masina de interventie a RATB) pana la Piata Sfantu Gheorghe.

Organizarea a fost buna, am reusit sa facem fotografiile dorite, toti participantii s-au bucurat sa vada mai ales tramvaiele trase de cai. "Fanfara RATB" a intregit in mod fericit Parada, la fel si cei imbracati in costume de epoca si care imparteau flori si pupaturi de la ferestrele tramvaielor. Erau destui vizitatori varstnici, care isi aminteau de vremurile cand plimbarea cu vechile tramvaie nu era doar de parada!

Iata si un istoric al RATB Regia Autonoma de Transport Bucuresti":

1871 : Se înfiinteaza prima "Societate Româna de Tramvaiuri", pe strazile Bucurestiului vazându-se primele tramvaie tractate de cai.
1894 : Se da în folosinta prima linie electrica pentru tramvaie, pe traseul Obor - Cotroceni.
1909 : Se adopta Legea pentru înfiintarea "Societatii Comunale pentru constructiunea si exploatarea tramvaielor în Bucuresti" ( noua concesiune se va numi S.T.B. ).
1921 : Începe o noua perioada de dezvoltare a S.T.B., ajungând cea mai importanta societate de transport public din tara.
1923 : Au fost achizitionate vagoane "THOMPSON - HOUSTON" si 2 convertizoare de 1000 kW/unitate de la firma "SIEMENS - SCHUCKERT".
1929 : Înceteaza circulatia tramvaielor cu cai.
1936 : Societatea obtine exclusivitatea transportului în comun cu tramvaie si autobuze pentru Bucuresti. Bucurestiul avea o suprafata de 31.000 hectare, inclusiv 12 comune suburbane pentru care asigura transportul. Parcul de autobuze era de 392 buc (Renault, Chevrolet si Henschel) functionând pe 22 trasee cu 131 Km cale dubla.
1937 : Se inaugureaza Policlinica S.T.B. pentru salariatii societatii si familiile lor. În aceasta perioada, S.T.B. avea case de odihna la Techirghiol si Timisul de Sus în exclusivitate pentru salariati si familiile lor.
1949 :Se înfiinteaza prima linie de troleibuz (Piata Victoriei - Hipodromul Baneasa).
1950 : Societatea comunala a tramvaielor din Bucuresti se transforma în "Întreprinderea de Transport Bucuresti" (I.T.B.), în acea vremea, existând 27 trasee de tramvaie si 24 trasee de autobuze. Numarul salariatilor era de 11000, fiind a doua întreprindere din tara ca numar de angajati, dupa U.D. Resita (22.000 salariati).
1951 : Se da în folosinta vagonul de mare capacitate pe 4 osii, realizat în atelierele I. T. B.
1955 : Se realizeaza în atelierele I.T.B. prototipul troleibuzului românesc.
1962 : Se înfiinteaza statia de calcul mecanografic si evidenta mecanizata (prelucrare de date). 1963 : Ia fiinta Dispeceratul Central de Circulatie.
1965 : Se dezvolta sistemul energetic I.T.B. si începe constructia primelor substatii cu redresoare de siliciu.
1971 : Se da în exploatare vagonul dublu articulat V3A, fabricat în Atelierele Centrale I.T.B. În perioada 1972 - 1980, I.T.B. era a patra întreprindere de transport urban din lume sub aspectul marimii parcului de vehicule, al suprafetei deservite si al numarului de salariati. La vârf, parcul depasea 2.500 autobuze,800 tramvaie si 700 troleibuze, având 35.000 salariati.
1974 : Se înfiinteaza Oficiul de Calcul I.T.B., ulterior Centrul de Calcul. 1977 : Se realizeaza noul model de cale de rulare pentru tramvaie cu sina înglobata în dale de beton.
1980 : Se realizeaza troleibuzul dublu articulat.
1983 : Se realizeaza prima linie de tramvai peste Podul Grant si se introduce vagonul cu doua posturi de comanda si usi pe ambele parti.
1984 : Se da în functiune o linie cu 30 de autobuze, la care s-a aplicat sistemul automat de supraveghere si dirijare a traficului, asistat pe calculator.
1985 : Se construiesc primele tramvaie pentru alte orase (primul lot este pentru Constanta, apoi pentru Ploiesti, Craiova, Brasov). Perioada 1981-1989 a reprezentat un declin pentru transportul urban de suprafata "justificat" la acea vreme prin dezvoltarea transportului public subteran (metrou) si prin criza energetica.
1988 : Se înfiinteaza Dispeceratul electronic, lucrând în timp real. Se fabrica cel de-al 500-lea tramvai V3A. Se realizeaza trenul urban format dintr-un vagon motor si 2 remorci EP/V3A. Apare primul troleibuz echipat cu chopper.
1990 : Întreprinderea de Transport Bucuresti se transforma în Regia Autonoma de Transport Bucuresti, prin Decizia Primariei Municipiului Bucuresti. Se elaboreaza o noua strategie privind functionarea si dezvoltarea transportului public de suprafata din Bucuresti. Are loc desprinderea unitatilor de taximetre si maxi-taxi de R.A.T.B.
1991 : Are loc constituirea Uniunii Române de Transport Public - U.R.T.P., al carei membru fondator este si R.A.T.B. 150 de autobuze noi, decorate cu reclama CAMEL, marcheaza începutul activitatii de publicitate. Sunt aduse 22 autobuze SAURER din Elvetia care, ulterior, în anul 1995, sunt transformate în troleibuze la Uzina de Reparatii Atelierele Centrale. Sunt aduse 70 autobuze SAVIEM din Franta si date în exploatare pe liniile EXPRES. Policlinica - Spital este preluata de la Ministerul Sanatatii si integrata în R.A.T.B.
1992 : R.A.T.B. beneficiaza de asistenta tehnica prin programul PHARE, în valoare de 2,3 milioane ECU.
1993 : Are loc licitatia Bancii Mondiale privind realizarea unui studiu de optimizare a transportului public, în urma careia firma TRANSURB CONSULT din Bruxelles, a elaborat un studiu pentru reorganizarea transportului public în Bucuresti.
1994 : Primele autobuze moderne DAF intra în dotarea R.A.T.B.
1995 : Se dau în folosinta primele autobuze SAURER transformate în troleibuze.
1996 : Se da concurs pentru ocuparea postului de manager al R.A.T.B. si se încheie, astfel, primul contract de management al Consiliul Local al Municipiului Bucuresti. R.A.T.B. intra ca partener în Proiectul CAPTURE, cu finantare de la Comunitatea Europeana, privind cercetarea impactului masurilor fizice menite a promova transportul public. Intra în exploatare sistemul electronic de percepere a taxei de calatorie pe autobuzele EXPRES, utilizând cartele magnetice. Încep lucrarile de constructie la noul sediu.
1997 : În luna ianuarie, R.A.T.B. intra ca partener în proiectul de cercetare DANTE, cu finantare de la Comunitatea Europeana.
1998 : Prin programul international PHARE, R.A.T.B. împreuna cu Cie Consult au realizat un studiu de prefezabilitate pentru transportul public din Municipiul Bucuresti. R. A. T. B. organizeaza conferintele finale ale celor doua proiecte europene: DANTE si CAPTURE destinate optimizarii transportului public de suprafata. Firma de consultanta HTA din Olanda a studiat posibilitatea transformarii liniei de tramvai 41 în metrou usor. A început implementarea sistemului informatic integrat SAP R/3, printr-un proiect pilot. Se realizeaza prototipul tramvaiului TATRA modernizat. Se construieste substatia electrica de tractiune Grozavesti, se modernizeaza autobazele Pipera si Nordului.
1999 : Se împlinesc 90 ani de la înfiintarea S. T. B. Se fabrica cel de al 100-lea tramvai V3A-M la Uzina de Reparatii si se realizeaza tramvaiul dublu articulat V2S-T tip TATRA, cu doua posturi de conducere. Se inaugureaza o noua linie de tramvai pe Bd.1 Decembrie 1918, de la Faur-Poarta 4 la Bd. Muncii, în lungime de 3.2 km cale simpla. Intra în exploatare linia de tramvai modernizata pe Bd. Dinicu Golescu, Sos. Orhideelor în lungime de 4 km cale simpla si pe strada Dr. Istrate, de la Autogara Filaret la Bd. Marasesti, în lungime de 1.4 km cale simpla.
2000 : Are loc modernizarea primului vagon de tramvai V3A - 93M cu boghiuri motor. Se realizeaza un troleibuz prototip cu podea coborâta si actionare în curent alternativ EA 812 cu sasiu MAN si caroserie AUTODROMO, precum si un prototip de autobuz cu podea joasa cu sasiu DAF - SB 2 si caroserie din aluminiu tip HESS. Este dat în folosinta Complexul de Sanatate R.A.T.B., în cadrul caruia sunt oferite si servicii de fizioterapie, kinetoterapie, terapie respiratorie si electroterapie. Intra în exploatare linia de tramvai modernizata pe strada Zetari - Alexandru Anghel, în lungime de 3,3 km cale simpla. Este pusa în functiune substatia electrica de tractiune Grivita - modernizata cu o capacitate de 2 x 2500 Amperi; Se constituie Sectia 25 de Politie pentru Transportul Public. Începe introducerea sistemului SAP R/3. Este lansata initiativa R.A.T.B. PLUS pe 3 linii - 104,21 si 86.
2001 : Intra în dotarea R.A.T.B. instalatiile sistemului de reducere a poluarii GPL (gaz petrol lichefiat). Se extinde utilizarea sistemului SAP R/3.
2002 : Se da în folosinta prima linie de metrou usor din tara pe traseul liniei 41 de tramvaie. Aceasta lucrare face parte dintr-un vast program de reabilitare a 110 km de linii de tramvaie din sud-vestul orasului, printr-o cofinantare asigurata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, Primaria Municipiului Bucuresti si Banca Europeana de Investitii.
2003 : Începe proiectul de modernizare a liniei de tramvai 32, de la Depoul R.A.T.B. Alexandria la Piata Unirii, parte a proiectului mai amplu de modernizare si reabilitare a zonei de S-V a capitalei. Urmeaza realizarea si prezentarea noului tip de tramvai BUCUR 1 - V2ST. Este testat în Bucuresti serviciul de Car Sharing.
2004 : Continua modernizarea si reabilitarea liniei de tramvai 35 pe Bd. Preciziei, Valea Cascadelor, Bd. Timisoara pâna la Bd. G-ral Vasile Milea cât si la linia de tramvai 12 pe Sos. Giurgiului si Sos. Viilor. Demareaza lucrarile de modernizare a depourilor Alexandria si Militari. Are loc licitatia pentru finalizarea proiectului de introducere a unui nou sistem de ticketing pentru transportului public. Se împlinesc 80 de ani de la înfiintarea laboratorului psihologic,95 de ani de la înfiintarea Societatii de Tramvaie Bucuresti si 110 ani de la lansarea primului vagon electric pe strazile capitalei.
2005 : Se realizeaza si se dau în exploatare primele vagoane de tramvai cu podea partial coborâta în zona de mijloc.
2006 : Se finalizeaza lucrarile de modernizare la depourile Alexandria, Militari si Giurgiului. Intra în exploatare primul lot de 400 de autobuze Mercedes din cele 500 de autobuze moderne Mercedes ce au fost achizitionate in perioada 2006-2007: Începe implementarea unui nou sistem de ticketing a transportului public. Sistemul are la baza tehnologia cardurilor fara contact, care vor înlocui, treptat, abonamentele de carton si biletele de hârtie. Demareaza lucrarile de modernizare a depoului Dudesti.
2007 : Se realizeaza primul vagon de tramvai cu podea joasa (V3A modernizat). Intra în exploatare primele troleibuze dintr-un lot de 100 CITELIS T.
2008 : Intra în exploatare un lot de 400 de autobuze marca MERCEDES CITARO din cele 500 care au fost achizitionate în perioada 2008-2009, autobuze dotate cu motor EURO 4, instalatie de aer conditionat în salonul calatorilor, monitor LCD pentru informarea calatorilor si sistem de supraveghere video.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu