"Nu-mi spune cat esti de educat, spune-mi cat ai calatorit". Mohammed
Valeriu Penisoara - Poporul roman - opere complete (versuri : Adrian Paunescu, muzica : Valeriu Penisoara)

Asculta mai multe audio folk

vineri, 16 aprilie 2010

Junii Brasovului 2010

Dragi prieteni,

va invitam sa vizitati albumul nostru cu fotografii de la Junii Brasovului 2010.

Anul acesta am fost privilegiati in ceea ce priveste cazarea: am stat la Residence Hirscher: http://www.residence-hirscher.eu/
Am primit apartamentul VIP de la etajul 1: foarte mare, elegant mobilat si cu mult bun-gust; are 2 camere, dormitor si camera de zi, baie si bucatarie.De la geamul apartamentului nostru se vedea Piata Sfatului in partea stanga si Tampa in partea dreapta. Foarte frumoase si camerele de la mansarda, pe care am solicitat sa le vedem a doua zi: deasupra patului acoperisul este de sticla!
Mai greu ne-a fost cu parcarea: a trebuit sa lasam masina la o parcare cu plata. Care plata era de 1,5 ron / ora de luni - vineri, gratuit dupa ora 22.00 si duminica. Un abonament pe o zi la parcare costa 12.00 ron. Partea proasta este ca trebuie sa platesti in monezi...de 50 de bani sau de 10 bani...Si cum nici prin gand nu ne trecuse sa luam pusculita dupa noi (adica porcusorul in care strangem bani sa plecam in Cehia) a trebuit sa ne descurcam la fata locului, si anume: lasat masina in parcare dupa ora 22.00, iar la ora 07.00 dimineata mutat masina pe o straduta laturalnica si stat cu emotii sa nu ne fie ridicata...

Micul dejun se putea servi la restaurantul Casa Hirscher, la aproximativ 50 m. de hotel. Terasa restaurantului este absolut superba: in totalitate din sticla!

Asadar am ajuns in Brasov vineri noapte, sambata ne-am plimbat prin Brasov printre stropii de ploaie (vremea nu prea a tinut deloc cu noi), iar duminica am fost la Junii Brasovului.

În Duminica Tomii, prima duminică de după Paşte, la Braşov e sărbătoare. Mare sărbătoare. Coboară Junii din Şchei spre centrul oraşului. Încolonaţi, călare, Junii din cele şapte “cete” Tineri, Bătrîni, Curcani, Dorobanţi, Braşovecheni, Albiori şi Roşiori, vin conduşi de vătafi, mîndri, să salute orăşenii şi să dea de veste că Hristos a Înviat.

Probabil este unul din cele mai ample şi interesante evenimente care se desfăşoară la Brasov: sărbătoarea care începe cu adunarea Junilor în Piaţa Unirii. Acestia coboara rand pe rand si canta Hristos a inviat! De acolo, tinerii din cartierul Şchei al Braşovului (altădată un sat tradiţional românesc), îmbrăcaţi în costume populare defilează călare prin oraş, urmaţi de muzicieni şi grupuri de participanţi, până la Pietrele lui Solomon. Unele din costumele junilor sunt vechi de peste 150 de ani, iar cel mai migălos lucrat are peste 40.000 de paiete strălucitoare şi cântăreşte aproape 10 kilograme!

Anul acesta, pentru prima data de cand mergem la Junii Brasovului, am mers din Piata Unirii in Piata Sfatului: foarte frumoasa defilarea Junilor si in Piata Sfatului! Intreaga ceremonie a fost insotita cu salve de tun, trase din Turnul Alb.
In plus, am asistat si la o parada a Cavalerilor din vremuri medievale, demult apuse.

Sărbătoarea Junilor Braşoveni se desfăşura în trecut pe parcursul a zece zile: începea de Blagoveştenie, o importantă sărbătoare în calendarul popular şi bisericesc, continua în Duminica Floriilor şi dura apoi încă opt zile, începând cu Duminica Paştelui. Junii Braşoveni reprezintă un complex de obiceiuri care combină practici pre-creştine cu manifestări creştine pentru a reda vechiul mit al morţii şi renaşterii rituale a timpului calendaristic Nu se mai ştie astăzi dacă sărbătoarea era la origine un ritual de iniţiere al tinerilor sau dacă marca singura zi a anului în care populaţiei româneşti îi era permis să intre liber în oraşul săsesc Kronstadt (Braşov). Sărbătoarea era organizată cu minuţiozitate: erau reguli precise cu privire la intrarea şi ieşirea din ceata Junilor, aveau loc acte rituale la anumite momente bine alese în anumite zile, erau interdicţii de vârstă impuse participanţilor, se organizau mese rituale, dansuri rituale (căţeaua, hora), se foloseau obiecte rituale (surla, buzduganul), aveau loc practici de fertilitate şi virilitate, etc. Hora de la Pietrele lui Solomon funcţiona în trecut ca un fel de judecată populară, căci cei care încălcau regulile comunităţii nu erau acceptaţi în horă, iar dacă totuşi o făceau, hora se oprea brusc până când aceştia o părăseau.
Multe din semnificaţiile iniţiale ale sărbătorii s-au pierdut odată cu includerea satului Şchei în oraşul Braşov, dar cu toate acestea, sărbătoarea continuă să fie un eveniment interesant. Un obicei care a rămas neschimbat este aruncarea buzduganului, o probă a puterii şi a virilităţii.
Anul acesta, ca si in alti ani, am mers si noi la Brasov, de Duminica Tomii (11 aprilie 2010, sau prima duminica dupa Paste). In jurul orei 09.30 am ajuns in Piata Unirii si ne-am gasit locuri bune pentru fotografiat, apoi am asteptat sosirea Junilor si a cailor lor (cai mai frumosi decat ai Junilor am vazut mai rar).
Anul acesta, cum veti vedea in fotografii, l-am cunoscut mai de-aproape pe armasarul Bujor.

Am trecut pe la toate cetele de Juni, apoi, prin fumul de la mititei, gros sa-l tai cu cutitul (mi-am amintit versurile unei melodii interpretate de Tudor Gheorghe: Despartirile se nasc si mor / In fum de mici si-n gust amar de bere), am ajuns la biserica Sfantul Nicolae Domnesc. Cu o arhitectura perfecta, interiorul bisericii este superb! Din pacate...fotografiatul interzis!!! Indiferent ca e cu blit sau fara..

Am sa revin curand cu cateva detalii despre Brasov si despre ce ar fi de vazut in frumosul oras.

Numai bine,
Cristina si Cristin DUMITRU

1. ce ma enerveaza habotnicii astia care interzic pozatul in biserici, de parca ar fi casa lor personala si nu casa Domnului...

Impresii de Vacanta

Persoane interesate

Zborurile mele

Alaskan Malamut

Articole bucuresti vechi

Ce carti mai citim

• "O moarte care nu dovedeste nimic. Ioana. Jocurile Daniei" de Anton Holban

Ce muzica mai ascultam

For more widgets please visit www.yourminis.com